Урок вчителя української мови та літератури Панова Г.О.

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними
Мета:
- поглибити знання дев’ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку;
- навчити визначати підрядні з’ясувальні частини, позицію їх відповідно до головної частини;
- розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними в текстах;
- удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх в усних і письмових висловлюваннях;
- за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння і позитивне ставлення до усної народної творчості.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння крилатих висловів, прислів’їв і приказок, що мають будову складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними.
Культура мовлення: інтонація складнопідрядного речення з підрядним з’ясувальним.
Текст (риторичний аспект): використання складнопідрядних речень у текстах.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. СПОСТЕРЕЖЕННЯ НАД МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ.
Прочитати текст.
До якого жанру він належить?
Визначити тип і стиль мовлення.
Дібрати заголовок, який би відбивав основну думку висловлювання.
Якось Бог вирішив наділити  дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок.
І раптом Бог, який в цей час молився, помітив дівчинку,  що гірко   плакала у куточку. Була вона невеличка на зріст,  одягнута у вишиванку. Її руса коса, що була переплетена синьою стрічкою, спадала на плечі .
-         Чого ти  плачеш? – спитав Господь.
-         Плачу, бо стогне моя земля  від пролитої крові, пожеж.
-         Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав.
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
-         Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
І пішла дівчина, усміхнена і щаслива, крізь віки з цим скарбом. А була це наша славетна Україна, яку знають у світі, як країну, сповнену найніжніших,  наймелодійніших, найрізноманітніших пісень.
Бесіда після прочитаного
1.     До якого жанру він належить
 Легенда — це епічний фольклорний жанр, що представляє історичні факти або вигадані події у формі опоетизованого оповіді про давнє минуле.)
2.      Визначити тип і стиль мовлення. Розповідь, художній.
3.      Дібрати заголовок
4.     Знайти складнопідрядні речення з підрядним означальним.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Дослідження-пояснення
Гра «Четверте зайве»
Знайдіть серед поданих  речень «зайве» речення
1.     Це та яблунька, що ми посадили удвох (А. Малишко).
2.     Раптом вітер зняв хмару пилу, яка закрила все.
3.     Ті пісні любі, що несуть радість межи люди.
4.     Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі зв’язується й росте вже знайомий, звіданий мною мулький сум.
Ø  Яке зайве речення (4)
Ø  Чому вважаєте його зайвим? (всі складнопідрядні з підрядним означальним)
Ø  Які речення називаємо складнопідрядними з підрядними означальними? 
Ø  Як розрізнити сполучник і сполучне слово?
Ø  Утворіть складнопідрядне речення з підрядним означальним.

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Я прошу вас повернутися до того зайвого речення, яке не являється означальним.
Я зі страхом відчуваю, як десь глибоко в душі зв’язується й росте вже знайомий, звіданий мною мулький сум.
І перш ніж розібрати його скажіть яке лексичне значення слова «мулький»
Який муляє, тисне; твердий, шорсткий, шкарубкий, цупкий.
1.     РОБОТА НАД РЕЧЕННЯМ.
Давайте  розберемо це речення.
1.     Граматична основа  (я відчуваю – головна частина, сум зв’язується, й росте)
2.     Поставте питання від головної до підрядної частини. (що?)
3.     Яке слово пояснює (відчуваю)
4.     А яким членом речення воно виступає? (присудком)
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення складнопідрядних речень і дізнаємось  про один із  типів підрядних речень –речення  з підрядним з’ясувальним. Навчимося визначати  підрядну  з’ясувальну частину,  її позицію  відповідно  до  головної  частини , моделювати складнопідрядні речення;  ми разом будемо пишатися народною творчістю, його мовою, плекатимемо патріотичні почуття.
Засвоївши дану тему ми будемо використовувати складнопідрядні  речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у різноманітних висловлюваннях, а головне отримаємо потрібні знання для успішної здачі ЗНО та ДПА в рамках тестів.
Тож, розпочнемо.
2.     ІНФОРМАЦІЯ  ВЧИТЕЛЯ. ЗАЛУЧЕННЯ ДО ВИВЕДЕННЯ ПРАВИЛ УЧНІВ.
Складнопідрядним реченням з підрядним з’ясувальним називається таке складне речення, у якому підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного з членів головного речення.
Такі члени головного речення означають різні вияви мислення, мовлення, почуття (у головній частин, як правило, наявні дієслова: говорити, запитувати, думати, розуміти, вважати, бачити, чути; прикметники: радий, певний, щасливий, прислівники: видно, зрозуміло, потрібно та ін.).
Підрядне з’ясувальне речення відповідає на питання додатка у простому реченні (питання всіх непрямих відмінків).
З головною частиною складнопідрядного речення підрядні з’ясувальні частини з’єднаються сполучниками що, як, щоб, ніби, наче, мов та сполучними словами хто, який, чий, котрий, де, куди, коли. Напр..: Я знаю, що пройде печаль. (І.Кучмай.) Я бачив, як синя вода кресала крижину попід мостами.(А.Малишко.).
У головній частині може бути слово той у непрямих відмінках. Напр..: Вірю в те, що знову уквітча нашу землю жито молоде. (Ю.Воропай.)
3.     РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
Як правило, підрядні з’ясувальні частини стоять після головної частини складнопідрядних речень. А я пропоную вам лінгвістичне дослідження у поєднанні з графічним диктантом.
4.     ЛІНГВІСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ. ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ
Дослідити, чи може підрядна з’ясувальна частина стояти перед головною частиною чи в середині її. Скласти схеми речень.
1.     Розказують люди, що русалки часто заманюють на берег вівчаря з дудкою і примушують його грати всю ніч (В. Супруненко).
2.     Хто побував у горах, той ніколи не забуде їхньої величі й краси (З часопису).
3.     Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця (М. Стельмах).
4.     Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта).
5.     Не кажи, що не маю рації, і докорами не карай.(Л.Костенко.) 
6.     Хай говорять, що хочуть, волошки у житі. (Є.Гуцало.) 
Коментування отриманих результатів. Запис схем біля дошки.
5.     РОБОТА В ПАРАХ
Звершити народні прислів’я. Визначити вид підрядної частини складнопідрядних речень.

Ніхто не знає, ... . Ніхто не чув, ... . Рибак по кльову мусить знати, ... . З самого початку подумай, ... . Убрався в жупан і дума, ... . Не тямить голова, ... . Бачить корова, ... . Бачить Лиска, ... . Сова знає, ... . Казав німий, ... . Сирота не знає, ... . У цього знати по очах, що ... . Права рука не знає, ... . Дорікав горщик чавунові, ... . Знай, кобило, ... . Чи хтось видав, ... ?
Для довідок. ...що його чекає. ...як комар чхнув. ...як рибку звати. ...який буде кінець. ... що пан. ... що язик лепече. ...що на повітці солома. ... відкіль блиска. ...де кури ночують. ... що бачив сліпий, як втікав кривий. ... куди голову прихилити. ... він ходить по ночах. ...що робить ліва. ... що той чорний. ...де можна брикати. ...щоб ведмідь щебетав?
Ніхто не знає, що його чекає.
Ніхто не чув, як комар чхнув.
Рибак по кльову мусить знати, як рибку звати.
З самого початку думай, який буде кінець.
Убрався в жупан і дума, що пан.
Бачить корова, що на повітці солома.
Бачить лиска, відкіль блиска.
Сова знає, де кури ночують.
Казав німий, що бачив сліпий.
Сирота не знає, куди голову прихилити.
Права рука не знає, що робить ліва.
Знай, кобило, де можна брикати.
Чи хтось видав, щоб ведмідь щебетав.
6.     ТВОРЧА РОБОТА (письмово)
Визначити вид складнопідрядних речень. Усно перебудувати подані речення на речення з прямою мовою.
1. Мені говорила бабуся: «Кожна порядна дівчина повинна зуміти вишити хоч би один рушник.» 2. В мовчазної господині вранці я перепитаю: «Давно той сохне невід, склавши крила поверх тину?» 3.  На Річку Море раз гнівилось і ревло: «Ти, річка, береги водою розбовтала.» 4. Осел почванитись хотів перед сусідкою своєю Свинею: «Я  чув в ліску всіх птахів спів.»
7.     БУКВЕННИЙ ДИКТАНТ. РОБОТА В ПАРАХ.                       
Прочитайте речення, позначте буквами їх різновид. Підрядні означальні – ПО, підрядні з’ясувальні – ПЗ.
1.     Не роби комусь того, що тобі не мило.
2.     Джерела  додають нам  чистоти  такої, що наміри одразу  злі  зникають 
3.     Степ, що його оповила тиша, мирно дрімав.
4.     Хто ошпарився на молоці, той і на воду дує.
5.     Мені спочатку навіть здалося, що кружляю на одному місці.
6.     Яке їхало, таке й здибало.


1.     ПЗ
2.     ПО
3.     ПО
4.     ПО
5.     ПЗ
6.     ПО
8.ВИКОНАННЯ ВПРАВИ  117 (5 РЕЧЕНЬ)
Додаткове завдання: синтаксичний розбір 3 речення.
Я хотіла чути там, на вершині, як співається вітрам синім – синім. (уточнюючий
член речення, безособове речення підр. частина) синім – синім – через дефіс – складання основ.
9.ГРА «Відгадай слово»
СПОЧАТКУ ВИПИСАТИ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ З’ЯСУВАЛЬНИМИ, ПОТІМ З ПІДРЯДНИМИ ОЗНАЧАЛЬНИМИ. З ДРУГИХ ЛІТЕР КОЖНОГО РЕЧЕННЯ СКЛАДУТЬСЯ СЛОВА. ЯКІ ПРОПУЩЕНІ У ВИСЛОВЛЮВАННІ
У серце  увійде лиш  те,  що йде  …   …  ­(Ж-Ж  Руссо).
А  справжня  слава-це   прекрасна жінка,  що  на  могилу  квіти  принесе (Л.Костенко).
Я вірю в те, що вернеться тепло. (Д.Павличко)
Не  іграшка  пуста та  форма,  що  віки  розкрили  їй  обійми (М. Рильський).
Примарилася мені повінь, котру я запам’ятав ще змалечку (Г.Тютюнник)
Відомо, якою ціною давалися людству пошуки нових світів. (О.Гончар)
А цепок, яким човен був прикований до вільхи, натягло. (Г.Тютюнник)
 П’янить  малина своїм запахом, що дозріває у саду. (Л.  Талалай).  
Єдиний,  хто  не  втомлюється-час( Л. Костенко).
ПЗ
1.     Я вірю в те, що вернеться тепло. (Д.Павличко)
2.     Відомо, якою ціною давалися людству пошуки нових світів. (О.Гончар)
3.     Єдиний,  хто  не  втомлюється-час( Л. Костенко).
ПО
1.     А  справжня  слава-це   прекрасна жінка,  що  на  могилу  квіти  принесе (Л. Костенко).
2.     Не  іграшка  пуста та  форма,  що  віки  розкрили  їй  обійми (М. Рильський).
3.     Примарилася мені повінь, котру я запам’ятав ще змалечку (Г.Тютюнник)
4.     А цепок, яким човен був прикований до вільхи, натягло. (Г.Тютюнник)
5.      П’янить  малина своїм запахом, що дозріває у саду. (Л.  Талалай).  
У серце  увійде лиш  те,  що йде  від серця  ­(Ж-Ж  Руссо).
Який чудовий та влучний вислів. Сьогодні я сердечно рада, що мені випала честь познайомитись з такими розумними, активними, творчими, цікавими дітьми.  Тож я хочу вас запитати…
Тестові завдання.
1.    Складне речення, у якому одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з’єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова, називається:
А. складносурядним
Б. складнопідрядним
В. безсполучниковим
Г. ускладненим
2.  Визначте складнопідрядне речення:
А. Не видно самого океану з височини, а тільки гори хмар то снігових, то сивих, то блакитних.
Б. Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме.
В. Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється.
Г. В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні.
3.У якому реченні підкреслена частина є головною?
А. Якби ти до пізнього вечора залишився тут, то ми побачили б усіх борсученят (М.Стельмах)
Б. Мені здається, що пейзажі у нас на Україні якоїсь приголомшливої краси. (Ю.Яновський)
В. Коли мені загрожує покарання, то я негайно згадую про школу та книжки. (Ю.Збанацький)
Г. Якщо могутнє дерево виверне буря, воно вже не підніметься.
4.    У якому складнопідрядному реченні підрядна частина стоїть усередині?
А. Там, де зорі сяють з-за гори, над головою гнуться явори.(А.Малишко)
Б. На леваді за верболозами зібралося стільки синяви, що можна  в ній брести по коліна, як водою.(М.Стельмах)
В. Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад. (В.Терен)
Г. Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала. (Леся Українка)
5. Виділіть складнопідрядне речення з підрядним означальним:
А. Він розуміє, що ця байдужість страшніша за стогони і сльози. (М.Стельмах)
Б. Та Гейко вже знав, що ніяка сила не поверне його назад, у море. (Д.Ткач)
В. Струмками, що рвалися з –під снігових підошв, бринів березень. (П.Інгульський)
Г. Артем розповідав, що ночували на острівці, верст за десять од Ставгорода.
6. Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
А. Ще густіший морок виповняв глибокі чорториї, що збігали в долину по схилу прибережного узгір’я. (М.Коцюбинський)
Б. Якась дивовижна сила жила в цьому тридцятирічному чоловікові, що був чимось схожий на прометея. (І.Цюпа)
В. Юрби народу, що стояли на схилах, принишкли в нетерплячому  заціпенінні. (Яків Баш)
Г. Як добре знати, що тебе веде твій власний шлях – єдиний із можливих. (Л.Первомайський)
V. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.
- Що нового дізналися на уроці?
- Що викликало труднощі?
- Яким чином можна використати знання, що отримали на уроці?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.    Теоретичний матеріал §11 стор. 87
2.    І – Вправа 122;

3.    ІІ – Виписати із творів художньої літератури 6 складнопідрядних речень з підрядним з’ясувальним, скласти схеми.

1 коментар: